Attityd, ödmjukhet och självkänsla...

God morgon!

Nu har jag börjat "landa" i min ledighet och då hinner tankar jag haft och faktiskt allt som oftast har, att tas om hand på ett annat sätt än under den hektiska tiden. I många fall, kanske den till synes goda idéen ter sig mindre bra, ja om den inte kommer tillbaka nu när jag har möjligheten till reflektion, ja eller så kommer de vart efter ledigheten brer ut sig allt mer, jag har ju faktiskt bara varit ledig i två dagar!!
Jag vill ta upp en för mig ganska viktig fråga och en fråga som jag gärna skulle vilja stöta och blöta med er mina trogna och ack så kloka människor som följer/stöttar mig så att jag har någon...
Dagens människor, ja många av dem, har ett otroligt driv inom sig och man ska uppfylla en helvetes massar krav, dels satta av sig själv och sin omgivning och dels från sin arbetsgivare!?
Om jag ska relatera till någon branch, blir det lätt skolans värld och där har mycket hänt, ja likt de allra flesta arbetsplatser i detta land, de senaste tio-femton åren och det på gott och ont...
Det känns som om man gått från att vara en lärare med främsta uppgift att lära ut saker till unga människor, till att vara en person som mer eller mindre förväntas sköta allt från skolans utveckling, elevernas sociala problem (något som inte alltid är en direkt liten post), all rapportering om vad man genomfört mm, ja och att vara den nytänkande och perfekta pedagogen, som helst inte nyttjar katederundervisning, nej, man ska mer eller mindre hålla x-antal föreställningar per dag!!! Själv tycker jag att just denna biten är väldigt rolig och på många sätt intressant, för när allt kommer omkring (se till er själva och era barn eller familj) har vi alla olika sätt att lära oss på!! Jag vet inte om ni känner till de olika inlärningsstilarna, men det finns t.ex de som audiotivt (lyssna)lär sig och de som kinestetiskt (känna, learning by doing) och de som helst vill se det man ska lära sig skrivet på "svarta" tavlan... Det är svårare att planera och genomföra lektioner för en hel klass om man ska tänka att det ska passa ALLA elevers behov, MEN OM man inte ger ALLA samma möjlighet, kommer ju en del att misslyckas!!? Är det då så att vi måste "offra" någon/några elever, eller kan man som pedagog nå ut till alla elever trots att de har så olika behov!? Visst kan man det och visst måste man åtminstone försöka, annars ska man väl byta arbete!? Men, om det nu "bara" hade varit den biten som man behövde vara på topp för, hade det kanske varit en sak, men sen har uppföljning, redovisning gentemot sin arbetsledare och dennes arbetsledare och kanske dessutom skolverket, som gör kontroller (vilket självfallet är bra!!) mm mm... I en "vanlig" svensk skola har arbetet förändrats och det grundligt och jag vet inte vad som är "rätt" väg att gå, men att ge lärare en hyfasd löneförhöjning hade varit en bra början... 1,5% var den generella lönesatsen som erbjöds och till det följer saker som att det ska vara stor lönespridning!!!??? Olika grupper ska inte missgynnas, så som föräldralediga, äldre och sjukskrivna mm osv... HUR tänker man då!!????? Man har 1,5% att fördela!!!!!!!
Här kommer jag in lite mer på rubriken, nämligen de som tycker sig tillhöra "eliten" på skolan, men som inte får ur potten eller kolumnen för de som är "spjutspetsar", utan hamnar i facket/kolumnen under och blir rosenrasande... Nu pratar jag om människor som på något sätt inte når upp till den yppersta gruppen pga olika anledningar, men som själv anser att man är den bästa pedagogen på hela skolan!!? Ledarna kanske hinner besöka alla lektioner och klasser, men jag lovar att de allra flesta HAR bra koll på vad och vart de allra flesta står och vad de kan, vilken kontakt med eleverna och samarbetet med andra kollegor mm mm
Jag tror att många av idag har en självkänsla som misstämmer med vad personen på riktigt presterar och ifråga om ödmjukhet inför mötet med andra människor, stora som små, har man väldigt svårt att inte påvisa saker och det med hela armen!! Ojojoj, vad tiden rusar!!! Jag måste köra Saga till ridningen!
Kanske tar jag upp denna tråd igen, men jag lovar inget!!
SES!

Kommentarer
Postat av: Bror P.

En Glad Midsommar önskar jag Göran och alla hans läsarfans.

Bror P.

2011-06-24 @ 09:24:35
Postat av: Petimetern

Intressant....ser fram emot mer. Skulle gärna vilja veta vad du tycker om allt som ska dokumenteras i skolan. Är själv lite skeptiskt faktiskt. Kanon att mycket finns dokumenterat, men behövs inte tiden som läggs på att dokumentera till annat. Som du säger t.ex. se till att alla hänger med samt även se till att de som ligger i framkant har utmaningar.



CU!

2011-06-24 @ 12:14:58
Postat av: Mumin

Nu börjar jag instämma med 'the one who formerly went under the name El Diva'...stop all your talk about beautiful Swedish Midsummer weather already!

Sorry, just kidding.Envy will do that to you.

Anyway, just wanted to say thank you for being back in 'blogland' ! Jag instämmer med Herr magnus...'faceland' sucks!!!!!

Much much much more later!

But for now.

LOVE!

2011-06-25 @ 16:37:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0