Rätt och fel...

Morgonstund har guld i mun, brukar det ju heta...
Själv känner jag mig som om jag vore överkörd av en ångvält, trött efter halvtaskig sömn, pressad över att råka skriva fel datum (igen) och mitt hår känns platt!!? Ja visst ja, det lär alltid kännas och vara platt eller inget alls...
Nä, skämt åsido, jag tänkte på något av det ni skrivit de senaste dagarna och tänkte försöka ta upp vissa trådar?
Mumin, visst finns det för och nackdelar med snömängden vi fått denna vinter och jag kan tänka mig att vi har mer att vänta då januari ännu bara ligger i sin linda... Jag förstår alla, i synnerhet äldre människor, som faktiskt måste ut och skotta, eller av andra skäl har olika ärenden som måste avhandlas, ja allt från jobb till att komma ut och rasta sin hund eller "bara" sig själv...
Hos oss är vi ålagda att skotta vår tomtgräns!! Det betyder för mig, en sträcka på 40-50 meter och det kan tyckas vara en smal sak? Ett av problemen som uppstår, ja en vanlig arbetsdag, är att man inte alltid hinner skotta direkt på morgonen, dvs. innan man ger sig av till sitt arbete och när man sedan kommer hem, kan det vara svårt att få bort snön, som då kanske pressats ner och kanske smällt en aning under dagen för att sedan frysa till igen!?
Jag har inte haft några större problem med skottningen, ännu och brukar alltid skotta så fort jag får tid. Jag vet hur jobbigt det kan vara för många att annars ta sig fram, ja så som de som kommer dragandes på barnvagn, rullator eller kanske bara är gammal och trött? Jag vet defacto att Magnus (ni vet) inte har det helt lätt när gatorna ligger snötäckta och kommer således inte ut på samma sätt som han annars gör! Han kan inte rasta hundarna, har svårt att ta sig till sin rehab, ja osv... Hur många med honom tror ni inte har liknande problem?
Förutom gator som vår, dvs där vi faktiskt har en skyldighet att skotta fritt, är det på gator som kommunen ska/borde skotta katastrofdåligt underhåll och jag kan inte fatta varför!!?? Jag kan förstå att plogbilar, traktorer och andra plog- och snöfordon inte räcker till i vissa situationer, men varför kan man inte ta in handkraft!!?? Jag minns när jag växte upp att det fanns en hisklig massa gubbar som handskottade rent övergångsställen och även andra stråk som var väsentliga för folk i allmänhet och för gamlingar, skadade och sjuka i synnerhet!! Varför inte "ge" arbete åt alla som har hälsan och är arbetslösa, förlåt arbetssökande!!?? Jag är helt övertygad om att många av dessa aldrig skulle ta i en snöskyffel ens och än mindre ge sig ut i kylan för att skotta och då har dessa genast försatt sin chans att vilja ha jobb... Nja, kanske lite hårddraget, men ni kanske förstår min tanke på hur man faktiskt skulle kunna finna en win-win situation!!?
Nääe, nu känns det som att jag ska byta ämne för ett tag...
Jag fick en fråga från Petimetern och det var huruvida Änglagård skulle passa hennes döttrar på 8 och 11år?
Mitt svar är följande, att Lovisa fyller snart 12 (är således 11) och Saga fyller 9 (är 8 nån vecka till!) och de har tillsammans med oss, sett Änglagårdsfilmerna, dvs 1 och 2. Dom tyckte att båda dessa var både sevärda och roliga, sen tror jag inte att de förstår alla små detaljer i filmerna, men det var inget som hindrade eller förstörde filmerna för deras räkning. De fann den nya filmen som en riktigt rolig och bra film och kunde uppskatta filmen, ja på det sätt som de uppskattat föregångarna. Frågan är då hur dina flickor ev. skulle emottaga denna typ av film? Jag vet ju inte vad de tittar på för filmer och inte heller vad de är för "sorts" tjejer, men jag har svårt att se at de inte skulle uppskatta den nya filmen om Änglagård?
Jag vet att tjejerna tycker att Narnia-filmerna är lite läskiga stundtals och kan lätt leva sig in i de filmer de ser och således kan följden av filmer som Narnia återkomma i sömnen, med den följd att de vaknar på natten...
Däremot hade Jakob mycket hellre sett Narnia och han valde dessutom bort Änglagård och stannade istället hemma, så rätt eller fel, svaret är, jag vet inte?
Om ni ska gå och titta på Änglagårdsfilmen, BÖR ni dock ha sett ettan och tvåan INNAN!!!
Näpp, nu ska jag göra lite nytta!!
Ha en bra dag!

Kommentarer
Postat av: Bror P.

Det är väl bara att gå upp tidigare så hinner du skotta innan jobbet, är det bara vi män som ska skotta? Du har helt rätt förr var det en massa gubbar som handskottade och en hel del av dom vilandes på spaden, håller också med om att arbetssökande skulle må bra av att ha något att göra, jag har även tänkt på hur skogsbruket sköts på ön, stora skogsmaskiner som gör djupa spår i naturen när man kan gallra varsamt och med hjälp av arbetssökande med handledning, jag skulle tro att dom skulle tycka om att vara i naturen och jobba.

P.

2011-01-05 @ 10:44:39
Postat av: El Prof

Tja bror! Det är ju riktigt bra tankar vi har eller hur och kanske borde man föra dessa tankar vidare, dvs. till de kanaler som kan göra nån verklighet av dessa idéer!?

2011-01-05 @ 11:17:54
URL: http://logowoll.blogg.se/
Postat av: mumin

...here here..I agree 100%...vi har precis samma sak här...massa arbetslösa..men ingen lösning, fast lösningen bara sticker dig i ögonen..jobba för fan för dina arbetslöshets pengar...but oh no, somebody will sue the state...and win... you bet!

2011-01-05 @ 16:26:25
Postat av: El Prof

That won´t work over here, I refere that sue the State-point...

Our system doesn´t function like that!

2011-01-05 @ 16:50:42
URL: http://logowoll.blogg.se/
Postat av: Petimetern

Tackar för svaret på min fråga. Jag och M. har ju sett 1:an o 2:an, men inte tjejerna. Vet inte om vi hinner med det före i så fall... Du har kanske rätt ang Narnia oxå, 11-åringen var faktiskt lite skeptisk till den, men hade inget bätre förslag. Kanske ska vi slå till med Svinalängorna i stället. Vad säger du? Troligtvis "Ta ett eget beslut för hundsiken...."



Godkväll!

2011-01-05 @ 23:10:15
Postat av: Smillan

Hej Petimetern!

Jo jag säger så här.

Hyr filmerna, dvs. ettan och tvåan i morgon och gör en mys-eftermiddag/kväll av det, du vet med godis, popcorn och läsk. Tänk att sitta där i soffan och bara rå om varandra, hur nice som helst, ja det hade våra tjejer tyckt och vad gör man inte för sina telingar!?

Sedan går ni och ser den tredje filmen på lördag eller söndag!!?

Tjejerna kommer antagligen tro att ni är allvarligt sjuka eller tappat förståndet, men de lär inte glömma det eller bli besvikna, tror jag iaf...

Svinalängan vet jag inget om tyvärr, men om ni tittar på den får du berätta om den, prommis!!?

God natt!

2011-01-05 @ 23:24:30
URL: http://logowoll.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ett utmärkt förslag, men E stack kl 8 imorse iväg och åkte skidor på Vallåsen med en kompis och jag stack något senare till jobbet. Den enda som har slappat idag är S (efter 3 dagars gympaläger). M har varit en sväng på Vasatorp (golfbana, you know?) och åkt längdåkning.



Bioplanen är nu lördag, men vad är inte beslutat än. Jag rapporterar!

2011-01-06 @ 20:17:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0