Daglig basis...

Tja!
Tänkte skriva lite, ni vet på daglig basis... Jag tänker försöka skriva nått varje dag och det är bara så jag gör, fast det kändes lite lättare innan Smillans dagbok-skrivande började...
Jag ska verkligen försöka skriva nått även utr hennes synvinkel och även det var dag!? Jag hoppas kunna låta henne hitta på lite roligare saker också, så bli inte oroliga OM hon skulle hitta på nått riktigt ovanligt, ja som att rymma eller så...
I dag har vi varit på Malmö muséer och fått en guidad tur, väldigt intressant och hon (guiden) var inte riktigt van vid så "gamla" besökare, fast var imponerad av deras engagemang, kul! Det handlade om att vara "åskådare", dvs. se saker ske mitt framför ögonen och INTE göra något för att förhindra detta, ja bland annat.
Vi har idag fått vår första manliga deltagare, jippie!! Jag tror han tog det hela med ro, fast man vet aldrig!? Att komma in i ett rum med 10-12 tjejer kanske inte är det allra lättaste när man är runt 20 år!? Ammar verkade iaf ko-lugn... Förutom honom har vi fått en ny tjej som verkar vara hur bra som helst och fortsätter det så, kommer hon att bli klar med sina studier på nolltid!?
På himmafronten är det en av de stora aktivitetsdagarna, dvs. Lovisa har sin gymnastik, Jakob har denna kvällen inte handboll, utan konfirmationsträff, något som han mer eller mindre förbannade just denna dag! Saken är den att han då missar handbollsträningen och dit ska jag och dessutom är huvudtränaren och jag får hela ansvaret för träningsupplägget, JIPPIE!! och det var därför Jakob var extra sugen på handboll idag, snällt av honom!! Lotta och Saga får passa huset idag. Saga har ridningen och ssen vet jag inte hur det blir med handbollen för henne, men jag sa till henne igår att jag faktiskt hinner, om än knappt, vara med och träna med hennes grupp på måndagarna innan det är killarnas träning och att hon får några dagar att fundera på hur hon vill ha det?
Näpp, nu ska jag avsluta för dagen, ja både här och med jobbet, har lite planering av träning att ta tag i, ja eller få ner på pränt, det finns redan i huvudet, kul som...
Ha en skön kväll och ja visst ja, åter ett försenat grattis till storebror Jan!!
Kram på er!

Kommentarer
Postat av: mumin

First.

Well done.More work is needed, but you are on the right track.So ignore(sometimes hard to do)the lack of uppmuntran från alla 'svarsbloggare' .



Second.

It is so so difficult for me to REALLY express myself in Swedish, men jag har faktiskt försökt,och du försöker göra bloggen både intressant,läsvärdig,upplyftande och nyhetsrik, och tacken är att alla dina 'såkallade'läsare inte bryr sig om oss och våra skriverier ett dugg,så fort de blir lite längre!! Todays illnes in people.I call it 'The McDonald Syndrome'.Fast food,fast information,no brainwork required! Hard words, but true.



MEN min kära Göran(notice use of proper name)om du vill bli en författare, måste du 'grow a thick skin' and totally ignore what anybody says or writes.Fast lite måste man väl lyssna till kritikerna ,en tankeställare är alltid nyttig i livets alla sammanhang.



Third.

I am impressed hur du fick(får)in dina intryck från din och din mammaas barndom in i samma bok plus dina nuvarande livs erfarenheter.Well done.

Det är något jag brottats med.Hur skall jag göra det utan att skriva två böcker.Gav mig en ordentlig tankeställare.



Fourth.

Och nu skall jag kritisera lite.Vad annat kunde förväntas av 'käringen in Marblehead' (note one word).

'Grow a tough skin' regeln kommer in här, OK!



1.För långa meningar o för många ord.

Sammanfatta bättre.

Kortare meningar ,använd ord som tar platsen för många.(Kanske svårt på svenska,men lätt på engelska)

Förlora inte läsaren i svammel och ord(slang)de inte förstår.

'The storie line',vet inte vad det är på svenska,måste flyta bättre.Din är lite hackig.

Ok så detta är altså BARA MIN åsikt.Ingen annans.



Beröm.

Jättebra subject material for a book.

Obviously well researched as you have lived it.

Interesting human behaviour ,the school forming a central area for the group holding such diverse opinions and back grounds.



Well done and I am so looking forward to one day buying it at our local bookstore.



Lastly, the facts from Finland are wrong.Börje was only one year older than Maja.

That whole scenario is wrong.I was sent out when I was not yet 2.Maja was sent out a year or two later, at the same time Börje was sent to Österbotten.My fathers name was Hjalmar,but called Jalle.

Not important really, as we are talking about a story in a book, right.



And now I must head out to shovel snow.It is coming down here, thick and heavy and strong winds.

35 cm wet heavy snow, inte lätt o skyffla

No schools in the whole of Massachusets.Alla ungar jublar, även om dom är satta på snow shoveling jobs.

Hade precis köpt en extra lång pulka släde i går till Nina o flickorna, som håller tre barn eller en vuxen o ett barn.Fick den sista faktiskt.Guess it will come in handy today.



Jaha du El P.Här har du då nattläsning så det förslår.Hopefully no hard feelings.

So sorry.

Love!



2011-01-12 @ 17:48:48
Postat av: El Prof.

Hi there dear aunt perfect!

No, just kidding!

I haven´t thought about how I write, but I´m sure you´re right and I will look in to it when I got time!

About the scenario in Finland, it wasn´t the hole truth and nothing but the... that was important for me, be it now become more interesting and I have to find out moore from you and Lilla My, well if that´s okay?

Now to an other matter, all your snow, poor you!! Here the snow is on it´s way to fade away, JIPPIE!!?

Well I won´t open any champagne yet, but I´m hoping...

Now, to bed because it´s been a long day!!

I´ll read this again, tomorrow when I´m a little more awake... I really like this to be a readable lyrics and I know you can help me a lot and the rest of them can eat sh... something!!

Hugs ang kisses from El P!

2011-01-12 @ 23:54:31
Postat av: el prof

Hej Mumin! (ja, ni andra också!)

Det du beskriver om The McDonaldseffekten håller jag fullständigt med dig om och är faktiskt lite oroad över vart samhället är på väg!?

Unga människor som "endast" kominucerar via nätet, tror sig faktiskt ha ett rikligt socialt samröre med andra människor och visst finns det nån sanning i detta, MEN för mig är ett socialt samspel att sitta framför den man pratar och diskuterar med, det blir så mycket mer än bara samtalet, ja i form av kroppsspråk och andra signaler...

En annan sak är att jag skriver det jag vill (about hard skin!) och kan visst tänka mig att lyssna på kloka ord, men det är till sist och syverne JAG och ingen annan som ämnar skriva denna bok eller vad det nu kan tänkas att bli!? Okay, från och med nu kommer jag att låta denna text gå under benämningen bok!!! Så, nu var det bestämt, jobbigt men bestämt!!

Att bli eller vara en författare, har jag aldrig strävat efter, fan har inte ens gillat att behöva skriva annat än kanske träningsupplägg i handbollen eller sånt, så detta med bloggen och boken är något jag inte skäms för, ja inte än så länge iaf!!

Beträffande knackighet och annat som kan kännas fel med boken, ska jag titta närmare på, men som jag sagt tidigare, jag har bara skrivit ner detta och inte bearbetat det skrivna alls!! Jag vet inte om jag kan skriva med flyt, även om jag vet att jag verkligen borde kunna göra det, fast för mig är det skillnad på att skriva en text än en hel bok, tror jag? En sak jag allt som oftast gör (oavsett om jag skriver eller gör det på annat sätt) är att överarbeta saker och vända och vrida för att jag vill komma till kärnan... Detta måste jag bli betydligt bättre på!!

Nej, nu kommer deltagarna, time to go!!

2011-01-13 @ 08:38:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0