Är du kompetent, eller...

Tja!
Vet inte vart alla dagar och all tid försvinner och då passar det ju bra försöka hålla mig lagomt kort...
I går hade vi studiedag på skolan och vi blev "matade" av en det ena och en det andra, en del givande och annat mindre roligt, ja rent ut sagt skittråkigt...
En av föreläsarna var en sk. "Framtidsanalytiker" och vad det innebar hade jag då funderat lite på innan det var dags för honom (Troed Troedsson) att äntra scenen...
Det var några timmar med mycket skratt, många Ahha-upplevelser och dessutom gav det mersmak och möjligheten till en hel del eftertänksamhet...

Han pratade främst om framtiden och ordet kompetens, dvs. The ability to compeat!!
Han började att dela in ordet i fyra delar, ja dvs. fyra steg...
1. Omedvetet inkompetent.
2. Medvetet inkompetent
3. Medvetet kompetent
4. Omedvetet kompetent

Han drog paralleller som var både roliga och ögonbrynshöjande.
Från steg ett drog han upp hans son som skulle börja övningsköra och ansåg detta nästintill skitlöjligt, då han i princip redan kunde köra bil och det oavsett att han aldrig suttit bakom spakarna på en bil...
Nej, han såg framför sig att han satte sig bakom ratten, vred om nyckeln, peta i en växel och mer eller mindre sladdade, självklart med en fyrhjulssladd, ut på vägen och sen var det klart, mao han var i den stunden omedvetet Inkompetent...
När han sedan, ja efter drygt, tio minuters försök, fortfarande stod stilla och bilen inte rört sig en millimeter, äntrade han således nästa steg, dvs. han blev Medvetet Inkompetent, ja alltså tvingades både förstå och inse att han faktiskt INTE kunde köra bli, vilken besvikelse för en 17-18-åring eller hur...
Några veckor passerade och nu hade han fått fart på bilen och klarade av det mesta, dock inte att mer intensivt lyssna på typ en ljudbok eller dylikt, då fokuset var tvunget att finnas på vägen och bilkörningen.
Han var nu Medvetet Kompetent...
Nu halkade han (Troed) in på sig själv, antagligen för att hans son ännu inte uppnått den sista delen av dessa punkter... Han berättade att han faktiskt kört från Eslöv och lyssnat på en deckare, ja ända tills han svängde in på skolans parkering, dock mer eller mindre ovetandes HUR det gått till, dvs. han var/är Omedvetet Kompetent!

Nu tänker jag låta er få lite tid att fundera på vart ni ev. kan tänkas befinna er, i olika situationer, på denna skala?
Jag ämnar fortsätta denna "resa", men inte nu, jag lovade ju att det skulle vara ett relativt kort inlägg...
Nu ska vi käka en lättare lunch och sedan dra iväg och handla, smat kanske shoppa lite...
Ikväll ska jag tillaga min allra finaste och godaste Pizza, ja faktiskt godare än dn brukar bli, ja om det är möjligt förstås!?

Kommentarer
Postat av: mumin

Ok here goes!

När jag först läste ditt inlägg, tänkte jag att jag skall ta svaret en annan gång, efter att faktiskt ha tänkt lite först.

Men när Tucker lämnade komputern free för att börja reta Pip, tänkte jag ...nå time like the present.

Min första tanke var att en människa i min ålder absolut hör till de senare kategorierna.

MEN..så började jag analysera mig själv,och kom fram till att jag faktiskt är lite av alla situationer. Beronde på vad situatione är.

Just nu tycks jag vara # 1 och # 2.

Hoppar in utan att tänka mig för.

Det här kan jag absolut!

Men å andra sidan vid min ålder är jag nog mest # 3.

Det farliga i min synpunkt är när man är # 4.

Och TYVÄRR är vuxna alldeles för ofta i denna kategori.

Ok, för att gå in djupare på allt detta vore lönlöst här, eftersom jag vet att ingen vill läsa en massa svammel som dom kallar det.

#4 i det enklaste!

Happy Pizza night! Wish I was there.

Love.

Mumin.

2011-02-05 @ 19:31:26
Postat av: farmor

Hej.Har inte varit inne på ett par dagar.

I dag var vi alla hos Rickard som firade sin 36 födelsedag.Det är inte klokt vad alla barnbarnen blir gamla,förutom jag själv förstås,som bara är 25.

I morgon kommer Alex för att titta på en massa foton från förr.

Synd att jag inte viste att det var Malmö bor på besök i Huvudstaden.

Kära hälsningar till er alla.

2011-02-05 @ 20:44:32
Postat av: Bror P.

Hej, ett litet inlägg bara, vi var inte bjudna till Rille så alla var inte där, men jag ringde och grattade honom ialla fall.Malmöbor i storstaden huva, ja Mor staden är så stor att dom inte hittar till ön eller så har dom inte tid att träffa dig, kan vara så!

P.

2011-02-06 @ 11:01:57
Postat av: mumin

Don't be upset lilla My.

They were there on serious business.

No time for chitty-chatty visiting stuff.

I know,as I have been in that situation myself...long ago.But still remember.

And you just had a nice visit over Christmas.

So calm down, and don't take a page from Pippins book..and throw a 'hissy fit' !

I am pretty sure everybody still loves you.

I know I do!

Love.

Mumin.

2011-02-06 @ 17:29:53
Postat av: el prof

Sorry Mumin, men du ingår nog i grupp ETT, dvs. du verkar ju vara Omedvetet Inkompetent...

Med tanke på att du tror dig veta, ja eller inte veta vart eller vilken grupp du tillhör, gör att du hamnar bland de omedvetet inkompetenta!!

Ja, detta är ju inte mina ord, utan Troeds ordalag såklart...

2011-02-07 @ 08:15:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0