Är du kompetent, eller...

Tja!

Jag tror mig förstå er inställning till inlägg där ni "tvingas" tänka efter och ev dessutom, tvi vale, behöva besvara och kanske då få mothugg från både mig och Mumin, kanske rent av från andra...
Nää, det är bäst ni håller er Omedvetet Inkompetenta för vår tidsålder...
För vad Troed (han framtidsanalytikern) menade och påvisade på många sätt, var att i dagens värld, ja åtminstone i I-länderna, så finns det inte nån (ja inte på det sättet som det var tidigare iaf...) som inte kan göra en liknande produkt, ja som t.ex Mercedes eller Henri Loyd-kläder! Saken är den att i dag kan alla tillverka bra och säkra bilar och fler än Henri Loyd har Gore-tex i sina klädproduktioner! Moa. verkligeheten har hunnit ifatt företag som innan i princip varit själva med en alldeles utmärkt produkt, en produkt som kostat skjortan och halva kostymen...
När Ericsson kom på AXE-växeln, så satt många och fortfarande drog sina sladdar när nån skulle ringa ett samtal, något som självklart revolutionerade världsbilden inom telefonins värld! Nu kan i princip vem som helst bygga liknande och mycket bättre grejer än Ericssons AXE-växel och till ett helt annat pris, ja osv.
Så, vad är det då som gäller?
Förståelse, kommunikation, kortsiktighet och att värdesätta saker och ting...
Man måste ha kunskap om vad den tänkta kunden värdesätter, såsom att placera rätt saker på rätt ställe, så att kunden med lätthet kan förstå och använda sig av produkten! För det behöver man kunna kommunicera med folk, ja eller rättare sagt, lära sig tänka som de tilltänkta kunderna...
Så, om du vänder dig mot unga köpare och säljer t.ex en android-telefon, bör denna vara uppbyggd på samma sätt som t.ex ett X-box-spel eller liknande!! Funktionerna bör vara snarlika, allt för att kunden redan vid inköpet ska pilla lite på den och snabbt konstatera att, fan det här är ju precis lika lätt som, eller bra som mitt ...-spel!
Varför kortsiktighet kan man då fråga sig?
Jo, då återkommer vi till det där om Omedvetet Inkompetent osv...
Dvs världen snurrar allt fortare och vem vet hur länge, ja eller snabbt detta spel, telefon eller vad det nu månne vara, håller sig i jämförelse med andra produkter...
Nä nu måste jag fixa med lite annat innan det är träningsdax!!
Ses och hörs!!? Ja eller inte...

Kommentarer
Postat av: mumin

Det var Anthony Newly som sjöng en sång på 60 talet..'Stop the music, I want to get off' !

Det var från nån musical, kommer inte ihåg vilken.En gammal i alla fall.

Och det var så jag kände det när jag återvände hem efter tiden på Madeira.

Jag hade nog med ..mer mer mer ...måste måste måste!

Jag ville hoppa av.

Så jag gick över till 'elder care' istället.

Åldringar har förståelse att värdesätta.

Åldringar kan kommunisera.

Och yes, ibland är åldringar kortsiktiga, men det kallas Alzheimers.

Omedvetet kompetent kan vara en blessing,och något världen kommer att använda än mer, ju fortare vi snurrar.

No matter what Mr. Treud säger. Sorry.

Ja jag vet El P. My ramblings does not make sense to you, or maybe anybody else either, but hej, at least I read and write, Yes?

And now to quote Mr. Tucker.

Time for walk already.

Love.

2011-02-07 @ 19:30:11
Postat av: Petimetern

Hade skrivet en kommentar tidigare ikväll. Det kom något felmeddelande....tänkte att den kanske dyker upp i alla fall senare. Nu är det senare och fortfarande ingen kommentar. Ville bara säga att viljan fanns, orken tog slut - efter en helg utan sovmorgon (2 dagar i en gympahall med samling 7.30).



Godnatt!

2011-02-07 @ 22:19:18
Postat av: El Prof.

Hej flickor!

Ni är mest troligt mina trognaste kommentatorer och jag blir väldans nyfiken på vad du skrivit Petimetern!!?

Två dagar i gympahall, JIPPIE!!! Det är nått som varje förälder bara drömmer om...

Beträffande Mumins kommentarer, visst tror jag också att lite omedvetenhet är att föredr, ja dvs. om man nu är omedveten, så vet man ju kanske inte vad man missat... Hmm, vi får utröna lite mer om detta framöver, ja eller inte!?

Tänk, fler borde nog göra som du Mumin, ja byta bort alla "måsten" och "mer" till något som passar dem bättre... Råkade nyligen (och tyvärr allt för ofta)ut för en person som sa sig sälja en vara, men sa kroppsligen att hon absolut inte hade varken lust eller tid över till mig, kunden alltså... Serviceminded, NOT!!! Byt jobb, ja eller liv!!?

Nä, nu är det sängdax, ja direkt efter duschen dvs...

2011-02-07 @ 22:55:37
Postat av: mumin

No my dear El P.

Jag skrev att jag är lite av varje!

Jag är en av de som 'always listen to my own drummer '..och har aldrig ännu i mitt liv följt varken analytiker eller professors eller riksdags ledamöter. Det gällde även lärare när jag var ung(inget emot ditt valda yrke).

A free spirit, men med öppet sinne och huvudet på skaft.

I have oodles of 'Common sense' som det callas på engelska.Och det är nåt du inte kan lära,tyvärr.

Fast din Mr. Treud försöker och förtjänar bra på att göra det.Men förvillar bort många under sin lection tror jag.

Thomas Jefferson sade 'Institutions must advance to keep pace with the times'...

Har det hänt. Ja och nej!

Är folk nöjdare.Nej!

Är folk smarter? Nej!

Är folk mera drivna i sina jobb? Nej!

Så vad har all denna tids snabb/mera/större/högljudare etc. kunskap gjort för folk?

Som jag ser det, ser det ut som dagens människor totalt missat båten och virrar runt som löv i vinden.

De har inte styrkan av folk från ditt 1800 tal ej heller styrkan att säga ifrån när de blir ledda down the wrong path,eller kanske rättare sagt inte kloka nog,eller kanske för lata.

True competence is in short supply in our times.

Oh god, enough enough.

Sorry, men en sån här discusion är inte min forte.

Och nu skall jag sluta.

Men hade en 'lilla My' natt.Kunde inte sova, så jag steg upp.Tyvärr hör jag dig säga.

Weather rapport.

First Snow, now Rain. Yippee!

Såg att ni hade en storm i natt.

Hoppas ert hus har taket kvar.

2011-02-08 @ 14:23:38
Postat av: Göran

Jag håller med dig i det mesta och framför allt i att många är för lata eller vilsna för att gå egna vägar, även om det kan vara svårt att gå helt egna vägar ibland, ja har man t.ex ett koppel med barn att försörja så kanske det smartaste INTE är att säga upp sig från sitt arbete bara för att man måste hitta sig själv och sin egen stig...

Jopp, huset står mer eller mindre intakt!!

2011-02-08 @ 14:28:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0