Uppfriskande eller idiotförklaring...

Tja!
Börjar oftast morgonen med en cykeltur till skolan, ja efter dusch, frukost och promenaden med Smillan förstås!
Det som slog mig i morse, ja jag har tänkt på det tidigare också, var hur många idioter det finns...
Det kanske inte är någon nyhet för er och inte heller för mig, men jag blir ändå rätt förundrad över hur folk, bilister, cyklister och gåendes, tar sig fram i stan... Uppfriskande eller idioti!? Jag måste säga IDIOTI!!!!!
Jag vet inte om människor i allmänhet inte vet vad de håller på med, eller om de är kallt beräknande i sina ageranden?
Jag har sett och det senast i morse, hur folk håller på att orsaka värsta krockarna mm genom att bara svänga ut framför en bil eller en cykel och det utan att på något vis påvisa att man ämnar svänga eller på anat sätt visa vart de är på väg, utan bara rakt av svänger... Hur i helv... tänker man då? Är man inte lite rädd om sitt eget liv!!?
Damen som gjorde en dylik manöver i morse (cyklandes) höll nästan på att orsaka en seriekrock och hon verkade inte ens förstå vad som höll på att hända, nej hon cyklade bara vidare på väg till sitt arbete...
OTROLIGT!!!!!
Jag skulle kunna skriva löpmeter om detta ämne, nu sedan jag börjat cykla til jobbet och kommer nog att ta upp frågan igen?
Nu är det fika!
Ciao!

Kommentarer
Postat av: bror p.

Hej bror.

Kul att man inte är ensam om samma problem, det är med livet som insats jag cyklar till och från jobbet varje dag, men härda ut du blir luttrad med tiden.

P.

2010-10-28 @ 12:37:59
Postat av: El Prof

Ja, dvs om man inte råkar ligga i kölvattnet efter idiot som orsakar kaos som jag sedan hamnar mitt i, så som typ blir påkörd eller nått!?

2010-10-28 @ 16:25:29
Postat av: Mr T

De e bara å cykla om dom, innan dom hinner orsaka en massa... :-)



Måste nog säga att när man sitter i bilen så gnäller man på cyklister o när man väl ändrar cykeln då e det bilisterna som får sig en skopa.



Jag har ju turen att inte behöva beblanda mig med en massa bilister på min väg till jobbet, det är faktisk nästan cykel el gångväg hela vägen :-)



Hmm det är inte utan att man sitter här å skäms lite, har slarvat KOPIÖST med cyklingen i sommar o hösten får väl lasta jobbet lite för det, men det skall bli andra bullar... Skall snart åka och köpa ett par riktigt shyssta vinter svålar till hojjen och det vore väl attans om man inte tar tag i det då!!



Hur går det med försäljningen av Jultidningar??



Hej o hopp

2010-10-28 @ 17:00:34
Postat av: Josephine

Jag antar att Mr T är min kära far :) Pappa, du kör med så mycket slang (skopa, svålar, hojjen) haha underbart!



Till ämnet "galningar i trafiken" kan jag INTE relatera! Alla i New York kör som änglar... eller?? Nej, här finns det gott om galningar som både kör, cyklar och går. Tutar gör dom också!



Kram



2010-10-28 @ 18:29:20
URL: http://diamante..blogg.se/
Postat av: El Prof

Tutning har vi inte så värst mycket i Malmö tycker jag nog, men visst förekommer det...

En och annan gång har man väl tutat själv oxå...

Ni vet, dom där jäkla cyklisterna...

Nä, när det gäller bilkörning så är det nog mest de som inte tror sig ha någon blinkers, ja eller har så flådig kärra att de tror sig stå över lagen eller nått, då jäklar i min låda tutar gubben!

Har en sjuk dröm om att någon gång vara välbärgad och köra ikapp en sån idiot (då menar jag de som håller på att skapa värsta kaoset!) och helt sonika slå sönder blinkersglasen på dennes bil och det med orden: Du använder dom ju ändå inte, ja eller något ditåt!? Kanske inte är världens bästa idé, men det hade kännts gött...

Jultidningar ja, ska tvinga fram ett svar av Lovisa i morgon, nu har hon gått och lagt sig!

God natt!

2010-10-28 @ 22:03:30
Postat av: r48

Du G Första gången vi var med dej å vandrade i Malmö sa du gå inte på cyckelbanan då blir man överkörd? är det så

2010-10-28 @ 22:58:21
Postat av: Göran

Absolut!!!

Folk är som galna, ja en del alltså!

2010-10-29 @ 08:57:22
Postat av: bror p.

Bli inte så upprörd. Vad man ska tänka på när man cyklar är att ha vidvinkel eller eller helst se i 360 graders vinkel. Alla nya bilar har en finess i att när man stänger av motorn så fälls backspeglarna i bra för då kan dom inte bli påkörda men vi stackars cyklister måste vara mer uppmärksamma när vi passerar dessa bilar (mest på Östermalm) för när dom kliver ut öppnar dörren så kan dom omöjligt se i backspegeln som då är vinklad in mot rutan vad som kommer farande förbi dom, så det är säkrast att leka bil och ligga mitt i vägen och blockera bakomvarande fordon som blir sura för att jag inte håller mig vid sidan, men vem vill bli frimärke på insidan av en bildörr. Hur tänkte dom som kom på denna "smarta idé" om att skydda backspeglarna från skador, för försäkringsbolagen är väl glada att slippa sådana skador som en påkörd backspegel med alla finesser som finns i dom nuförtiden. Jag är inte bitter. Ska man tala om fotgängarna så är dom värst, dom äger alla vägar och går där dom vill och blir sura om man plingar på dom när dom går på cykelbanorna i ett viktigt mobilsamtal och slänger mördande blickar mot en för att man kommer och stör. På Östermalm är dom värst dom där överklass snobbarna. En annan reflextion är alla som cyklar i svart utan lyse och ska fram först utan att ta hänsyn, och alla dom som är färgblinda och utmanar bilarna som har grönt ljus och måste väja för de färgblinda, det är synd att man inte blev cykelpolis för oj vad mycket pengar jag skulle dra in på allt elände jag ser till och från jobbet på cykeln, men man blir härdad med tiden. Bror T. jag har nu cyklat med dubbdäck i en vecka och det känns tryggt så köp sådana du med, förresten tack för igår kul att du kunde komma Christopher uppskattade det också, bussen stod och väntade så vi kom hem fort. I eftermiddag ska jag på Lidingölopps möte med efterföljande fest på Rönneberga gård, ska bli kul.

P.

2010-10-29 @ 09:27:52
Postat av: Petimetern

Aj, så många själsfränder man hade här då. Känner igen det mest ifrån mina cykelturer här i Hbg. Dock ej så mycket tutande här heller. Vidvinkel är som sagt ett måste, och bildörrar som slängs upp är inget ovanligt fenomen. Ena stunden försöker man lära barnen att cyklar intill högerkanten för att i nästa ögonblick säga kör inte så nära parkerade bilar....



Som bilist och som cyklist blir jag också tokig på folk som inte blinkar. Hur svårt kan det va'???



Och fotgängare!!!!.....tror att bara för att det inte hörs så kommer ingen, och så kliver de rakt ut i gatan!..Och som lullar i godan ro på cykelbanan!



Nej, nu har jag också fått gnälla tillräckligt!



God kväll!

2010-10-29 @ 22:49:07
Postat av: El Prof

Jag tycker inte detta om avsaknaden av "trafikvett" är att gnälla och jag tror att man skulle kunna förhindra mängder med olyckor, OM "folk" (gåendes, cyklandes eller körandes) skulle lära sig mer om risker, samt ändrade sin attityd gentemot varandra och inte bara såg till sig själv och vad som är viktigt för mig...

Varför inte starta fem minuter tidigare på morgonen eller när man ska iväg på nått möte eller dylikt...

2010-10-31 @ 11:10:15
Postat av: bror p.

Petimetern. Jag tror det är ett storstadsfenomen att bara tänka på sig skälv och behandla alla andra som luft, jag känner mig löjlig där jag står ensam vid varje rödljus och dom övriga bara ska fram, men är det rött så är det. Jag håller med bror om riskerna men vi har så bra sjukhus som kan lappa ihop nästan vad som helst så tror jag dom ser det som ett litet problem. Ja man kan prata om medtrafikanter hur länge som helst men så länge inte lagens långa arm gör något åt saken så kommer det fortgå som nu.

P.

2010-10-31 @ 15:04:38
Postat av: Petimetern

...får dock erkänna att jag både går och cyklar (på vissa ställen) mot rött ljus, men ser mig då mycket noga för =) Så jag är inte heller Guds bästa barn.



..Och har åkt på 2 fortkörningar under 2009+2010 (dock mina 2 första!)...Kan säga att jag har "gjort en Tina" och bidragit till statskassan som säkert är behov av lite tillskott.



Men jag blnkar så fort jag kommer åt, och ser mig för...Och numer håller jag noga koll på hastighetsmäteren! Man kan ha roligare för pengarna, trots allt eller skänka dem till självvalda välgörande ändamål.



Tror också att jag har blivit mer medveten om farorna sedan jag fick barn, men vill ju gäran hänga med så länga som möjligt...



El Prof, vi sågs föresten inte i Skurup igår (söndag), eller hur? Jag kommer ju inte ihåg vilken gymnastikförening dina tjejer (visst är det 2?) är med i. Fick för mig att det var Örnarna och de hade med minst 3 lag i gårdagens tävling. Kunde dock inte utläsa i bloggen att ni hade varit på samma "utlykt". Vi statade i alla fall hemifrån kl 6.30 för att E. skulle tävla i pool 1 och de hade samlign kl 8.00! (för tidigt för mig en söndag - tack för tidsomställnigne!!!) S. tävlade i pool 3 och eftersom de kammande hem en silvermedalj i hopp, fick vi vänta till prisutdelningen (efter pool 4)och vi var hemma igen nästa 12 timmar efter avfärden hemifrån. Alla ganska trötta! Men trots allt en trevlig dag. E:s lag låg länge på medlajplats men kanade tyvärr ner några snäpp på slutet. Alla pooler tävlade mot varandra och det var ålder 7-12 (men vinnarlaget i både hopp och matta hade med 16-åringar, känns inte riktigt schyst - fast det är ju enlig reglerna ok), så det var kanske inte så konstigt att 8-åringarna inte klarade att hålla sig kvar på pallen. Men duktiga var de!



Nu är det dags att natta sig. Jobbade "bara" till 21.15 idag. Känns nästan som halvdag ;-)



Hade'!

2010-11-01 @ 22:48:00
Postat av: Göran

Hej hopp!

Lovisas gymnastiktrupp var i Klippan och tävlade...

De hade en grov miss i trampetten (minst 3p, vilket inte säger mig så mycket...) och således hamnade laget på femte plats.

Det med att tävla med äldre, dvs. för de yngre, är för mig lite märkligt, då det blir oändliga skillnader...

2010-11-02 @ 11:51:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0