Stekare, smekare, rek(o)are och dekare...

Tja!

Det finns (minst) två sorters killar/män skulle jag vilja påstå och det är vad jag kallar "stekare" och "smekare"...
Kanske är delvis torftiga benämningar, men dock speglar de nog sanningen rätt bra?
En stekare, per definition, en självsäker stockholmskille som mest hänger vid och runt Östermalm och de glassigare "haken" där vid... Dessa lirare finns i de allra flesta städer, bara i olika tappning... Det sinifikativa är att de tror sig vara Guds gåva till det motsatta könet...
Vad kan då definitionen för en smekare vara tror ni!?
Ja, min definition av en smekare är en mjuk och go kille som ställer upp för och alltid finns där för tjejen som "tagit sig an" honom... Han tror definitivt inte att han är Guds gåva till nån och behöver inte vara den mest självsäkre av killar... Det är en kille som snarare smeker och kelar, som sedan kanske inte kommer vidare till andra basen, beroende på vilken sorts tjej man pratar om...
Man brukar väl säga som så att, de flesta tjejerna gärna vill parta och mingla med stekarna, bara för att sedan gifta sig med en trygg och "markbunden" smekare, ja eller inte?
Sedan finns ju alltid den modellen som vi lite skralt kan kalla för rek(o)aren...
Rek(o)aren är något mellanting mellan en stekare och en smekare, dvs. man kan både parta med honom och sedan sätta bo med honom och leva lycklig i alla sina dar...
Grejen är den att det inte finns så många av den sorten (tror jag) och om man lyssnar på deltagarna så verkar den sorten vara helt slut, både i "affären" och på "lagret"!!??
Tyvärr har de flesta av våra deltagare träffat den allra värsta sortens killar, dvs. den som både tror sig vara Guds gåva till alla och samtidigt är djävulen beklädd i fårakläder, dvs. en "dekare"...
Killar som i stort sett inte gör ett jäkla dugg, åker omkring i en fet BMW, snurrar och surrar runt halva eller hela nätter och verkar på något sätt ändå få ihop en hel del stålar ändå, ett mycket märkligt litet kryp...
Sen finns det helt säkert mängder av andra "sorter" i olika gråzoner mellan ovanstående definierade killar, men om dom kan ni själva fundera och skriva om, för jag nöjer mig med dessa...
Nu ska Smillan få sig en omgång, alltså en prommis och sedan är det snart dags att börja laga lite käk...
Ha nu en så skön kväll som ni kan tänkas vara värda och om ni inte är värda den, ha den ändå...

Kommentarer
Postat av: Petimetern

Snappat upp på Facebook//Hälsning från Petimetern



http://www.youtube.com/watch?v=J7E-aoXLZGY



Språket i P1 Stort tipstack till Kenneth Mikael Nyman för denna underbara text om språklig storsinthet, i motsats till småaktighet! Anna Lena R.

Stephen Fry Kinetic Typography - Language

www.youtube.com

UPDATE 11/10/2010: Thanks to Stephen Fry for mentioning this video on his twitter account, rather exciting! Using the wonderful words of acclaimed writer, actor and allround know it all (I mean that in the best of ways) Stephen Fry I have created this kinetic typography animation. If you like wha..

2010-10-26 @ 20:42:55
Postat av: Göran

Du Petimetern!

Den var riktigt bra och den ska jag visa mina deltagare och se hur de klarar hans "lek" med ordet?

2010-10-27 @ 13:12:28
Postat av: Petimetern

Jag tyckte den var underbar!.. trots att jag ju är en Petimeter ;-)

2010-10-28 @ 20:59:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0