Surdegar och fredagsmys...

Tja!
Då é surdegen satt och skogsmulle är ute och hämtar kvistar till lingonrismuckelimecken.
Det kommer att bli en sjujädrans till grogg när kvällen närmar sig...
Börja med att hälla upp ett rejält glas vin!
Sedan blandar du 1 tsk surdeg i 8cl skogsstjärna, blandar sedan runt det tills degen löst sig och då river ni ner två msk lingon (med kvist och löv, ja allt). Efter det så tar ni två droppar garamansala och en droppe tabasco. Kör runt med drinkblandaren i ungefär 30 sekunder. Därefter tar ni 6cl Gin, 8cl malt wirre (helst Lafrogg) och 4cl congac. Vad ni än gör, ge fan i att blanda i wirren och cognacen!!!!!! Blanda däremot i ginet i din drink och sedan tillsätter du 6cl jäger och 1cl juice (max!!). Mixa lite till och låt drinken sedan stå i en minut, dvs. tills du hällt upp wirren i ett glas och congac i en skål... För säkerhets skull, ha gärna en bira eller två i beredskap...
Svep sedan drinken, HELA drinken, rakt upp och ned!!!!!
Vänta sedan några sekunder...
Nu är det nog dax att svepa åtminstone en bira, men gärna två...
Därefter tar du glaset med wirre och skålen med congac och sätter dig framför brasan.
Där kan du sedan sitta och smutta lite på wirren en stund, sisådär fem minuter...
Sa jag att skålen med congac ska stå nedanför brasan, på en skinnfäll!!??
Okay, men det ska den iaf och det är nu den kommer in i det hela...
Vid detta laget har du antagligen fått i dig en duktig mängd alkohol och således är det mest troligt dax för dig att "rinna" ur fåtöljen och ner på fällen, där kan du ligga och surpla i dig cognacen, dvs. om hunden inte redan varit framme...

Näääe, nu é det fredags-mys, om det så är det sista jag gör...
Vi har avslutat veckans aktiviteter på skolan och det med lite Livskunskap i form av värderingsövningar...
Det är lika roligt varje gång, då många av deltagarna har såå svårt att släppa garden och öppna upp sig...
Ja, dvs. innan jag och min kollega (Nadia) visar vägen genom att "öppna" upp oss inför dem...
Dom (deltagarna) vet ju inte hur mycket av det som vi berättar som är sant och inte heller hur mycket av oss vi förmedlar till dem, men å andra sidan så vet vi inte heller hur mycket av varje deltagares "bekännelser" som är sanna eller hur mycket mer dom går och bär runt på!? Till saken ska sägas att jag, med åren, blivit rätt så bra på att läsa av ungdomarna och det är nog inte så mycket som går till spillo, alltså i form av information omkring varje deltagare och jag är helt övertygad om att de allra flesta litar till 100% på mig och då jag säger att det som sägs här, satnnar här!!
Usch, det finns så mycket tragiska saker som var och en av dessa unga människor går och bär på och alldeles för sällan får de möjlighet att lätta på trycket, sjuuukt mycket och otroligt sällan...

För att knyta ihop veckans säck, något som blir en tung börda!
Förutom några surdegar på jäsning, ni vet, det jag inte ännu kan berätta något om...
Så har det varit en (i stort sett) toppenvecka och det är inte utan att man/jag kommer sakna mina kära deltagare i helgen...
I morgon ska Smillan trimmas och det ska bli skönt, då hon för tillfället ser mer ut som en värsta "vägkorsningen" och inte så likt en dvärg schnauzer a´la salt och peppar...
I kväll blir det någon mysig middag, vet faktiskt inte vad huset bjuder på ännu, det får tiden utvisa, men det lär finnas möjlighet till ett glas vin, mys-snack framför brasan och mest troligt mys i soffan med barnen... Självklart ska barnen få sin sedvanliga popcornsskål (måste bara kolla så att vi har majskorn hemma) och då egnhändigt poppade av pappa Göran... Det blir mycket godare och det är inte utan att tankarna för en tilbaka, långt tillbaka i tiden... Det luktade så gott när mamma poppade popcorn hemma och som man stoppade i sig sen...
För omväxlingsskull ska jag bespara er någon form av dikt eller liknande, det är ju trots allt fredag och alla behöver nog vila lite till mans...
Ha en riktigt skön och avkopplande helg!!
Ciao!
Ps. Vem vet om det blir någon rad eller så, skriven i helgen...Ds

Kommentarer
Postat av: Bror P.

Hej.

Det låter som det är du som är surdegen.

Trevlig helg

P.

2010-11-19 @ 15:32:40
Postat av: syster yster

Kommentar från förra innslaget så är det ju klart att man får en ganska stor social bit på mitt jobb som du vet kan jag ju prata så det gör jag mycket med mina kunder, men dom gillar det faktiskt.

Men det är ju så mycket runt omkring som är jobbigt just nu men det blir förhoppningsvis bättre.

Jag blir lite avundsjuk på er som har en öppen brasa att sitta framför hur coolt som helst.

Jag bara undrar ska ni inte titta på Idol i kväll, vem tror ni vinner eller ska jag egentligen fråga barnen.

Ha en trevlig helg och kram från syster yster

2010-11-19 @ 17:13:00
Postat av: mumin

OK, ifall inte du har lust eller ork att dikta så får väl vi stackare ta upp din 'diktarmantel' ...so here goes...oh kan sjungas till 'Karusellen' melodin..hoppas jag...tar lite övning för att få det rätt..mem men..efter ett par av El Professores drinks..NO PROBLEM...



Detta är en visa till professorn

han som mixar nubbar

som tar kål på gubbar

Surdeg tabasco lingonris och jäger

blanda på blanda på

nerför strupen skall allt gå

Ha ha ha nu går det så bra

För skinnfällen på golvet är bra att landa på!

Repeat.



Och så sitter vi här on the fence!!??

Förhoppningsvis får vi svaret snart till den mystiska gåtan.

Här är my guess.

Du har blivit erbjuden ett nytt jobb uppe i Sthlm. eller nån annan really cool place, and the whole family will move.

Hey, why not NY or Boston for that matter!!!!

Boy ,now that would be worth thiis agony of sitting in suspence åerched upp here on this damn fence!!

Happy week-end.

Oh myself I too had some wonderful news, but you have to wait.Nah na na nahna!

Dolce far niente!



2010-11-19 @ 18:31:25
Postat av: Petimetern

Lyssande på ett program om Livskunslkap igår på P1. Ganska så kritiskt...



http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=4189594



Dags för fredagsmys!...blir nog även här en brasa



2010-11-19 @ 19:28:45
Postat av: bror p.

Fan Mumin du är ju en hejare på svenska sånger och sätta en egen text till.Syster yster och Petimetern brasa gör sig bäst ute i skogen vid ett vindskydd och goda korvar, det kallar jag brasa det. Nä nu koll på idol, hoppas knarkaren åker ut.

P.

2010-11-19 @ 20:10:31
Postat av: El Prof

Ojojoj, jag har inte riktigt hunnit med er på eftermiddagen!!

Jag hinner inte nu heller, men lovar att kolla upp och av allt i morgon efter att jag varit i Klippan och friserat Smillan!!

Knarkaren!!??

2010-11-19 @ 22:29:41
Postat av: syster yster

Bror P, vem röstar du på då? Andreas eller?

En brasa hemma är inte fel kan jag säga men en brasa ute med grillad korv är inte heller fel.

Mumin du är ju jätteduktig tycker jag, själv är det så att jag är ganska dålig på att dikta så jag låter hellre bli.

Kan det vara så roligt att du El Prof har fått ett nytt jobb i Sthlm och att ni flyttar hit skulle det vara JÄTTE ROLIGT men det tror jag nog inte riktigt på.

Ha en skön helg från syster yster

2010-11-20 @ 12:45:17
Postat av: bror p.

Syster, det finns inte på kartan att dom flyttar hit, den sortens skola finns inte i Sthlm. och sen är han nog rätt så ensam i sin familj att vilja flytta om det skulle vara så, dom är så rotade där nere i låglandet. Kanske han har något annat roligt att förtälja som att han blir rektor eller golfproffs, ja vad vet vi. Syster visst är vissa inlägg av surdegskaraktär.

P.

2010-11-20 @ 13:31:29
Postat av: El Prof

Det ju bra att de iaf har karaktär...

Jag kan säga så mycket som att Jakob hade flyttat med idag, dvs. OM vi hade pratat om flytt!?

Klart att inte den sortens skola finns, men man skulle ju alltid kunna starta en dylik, då det är 100% säkert att det finns liknande ungdomar i Stockholm!!

Vad har förresten hänt med er, ni brukar ju inte skriva så här mycket på helgerna, inte för att jag klagar alltså!!

Smillan är numera halverad...

2010-11-20 @ 13:58:26
Postat av: bror p.

Där ser du syster, Sthlm. finns inte på kartan för en del i Lafamilja. Ja visst finns det sådarna ungdomar även här. Taskigt att ge smillan en sommarfrille på vintern, Idol är slut som program efter beslutet att ge knarkarn fortsatt förtroende, jag kommer inte titta mer på det.

P.

2010-11-20 @ 14:15:48
Postat av: syster yster

Bror P jag förstår inte hur du resonerar för Jay är faktiskt jättebra även om han nu har VARIT knarkare så är han en bra sångare och det tycker en stor del av svenska folket eller hur och även om du inte kommer att titta så gör vi andra det.

Blev lite överraskad att Andreas åkte ut för han är ganska bra faktiskt.

Kan också tycka att det är lite synd om Smillan att få av sig pälsen till vintern.

Kram från syster yster

2010-11-21 @ 17:22:33
Postat av: syster yster

Glömde att tillägga att Så mycket bättre var bra även denna gång om det är någon som är intresserad.

2010-11-21 @ 17:23:28
Postat av: El Prof

Klart att prestation och den faktiska sångrösten måste gå före defacto att han (tydligen?)hållit på med droger...

Om man satte upp regler så som att man inte får ha gjort något mindre genomtänkt tidigare, dvs. för att söka ett jobb eller stå på en scen och sjunga, tror jag att MÅNGA skulle vara ute på hal is...

Smillan är så fin och det finns skitsnygga och varma kläder till djur nu för tiden, inte för att jag är så förtjust i det...

Intresserad, JAPP!! Och jag håller med om att programmet var bra även igår och jag ämnar återkomma till programmat om en stund... Nu ska jag gå över till våra grannar och vattna deras växer och blommor, då de är bortresta, lyllosarna...

2010-11-21 @ 17:32:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0