"Brain-drain"...

I dag kom en konsekvensbeskrivning (tror inte att den är formell?)av besparingarna inom Byggutbildning Syd, dvs just nu på Mölledalsgymnasiet. Där kan man bl.a läsa som följer;

Brain-drain
Verksamheten har redan genom besparingen omfattande 26 medarbetare åsamkats ett bortfall av värdefull kompetens. Bland kvarvarande personal söker sig ytterligare ett antal medarbetare som har förutsättningar att röra på sig, bort från enheten.
Konsekvens
Konsekvenserna av fenomenet "brain-drain" är väldokumenterade. Verksamheten tappar värdefull kompetens som garanterar kvalitet, dynamik och utvecklingspotential i verksamheten. Byggutbildning Syd riskerar att tappa kompetens till konkurrerande verksamheter som därigenom stärker sin konkurrenskraft.

Det känns på ett sätt som att man, förhoppningsvis, kommer undan med blotta förskräckelsen, samtidigt som man känner sig som en svikare gentemot delar av kollegiet och eleverna (och deras föräldrar). Jag vet att jag inte fått klartecken från det andra stället ännu, men att mötet på torsdag känns än viktigare efter de senaste turerna på skolan. Blir jag kvar så kommer jag att jobba hårt för att svetsa samman den nya gruppen som kommer bildas inom det förstärkta programmet, m.a.o jag sitter inte i sjön oavsett utgången på torsdag...

Annars har det varit en bra dag på jobbet, visst finns strulet alltid runt hörnet och då menar jag verkligen precis runt knuten! Jag har en elev som har x-antal diagnoser och har strulat i snart fyra år. Han har en praktikplats som han egentligen inte borde ha, dvs. han har misskött sig vid ett antal tillfällen, men företaget vänder hela tiden andra kinden till, frågan är bara för hur länge... Nu gick grabben och fick ett epilepsianfall i fredags och stöp som en fura rakt ner i marken, med den påföljd att han tydligen spräckt skallen?? Han kom hit i går runt tio-tiden, varpå jag frågade varför han inte var på praktiken? Han sa att han hade ett skäl... Vad han dock missat i krålsången var att höra av sig till företaget! Han fick själv ringa och förklara sig. Sedan åkte han till sjukhuset där det tydligen konstaterades att han fått en spricka i skallbenet? Efter sjukhusvistelsen missade han att åter ringa till företaget, som självklart ringde mig... Jag ringde grabben igen och då höll han på att flytta ut sina saker från pappans lägenhet (utkörd!?) och kunde inte ta emot samtal från företaget!!?? Jag förklarade att om han var intresserad av ett ev. jobb så tar han emot samtalet då företaget ringer upp igen, detta pga att han inte har pengar på telefonen, varpå han svrade att han inte hade tid, han höll ju på att flytta!?? Jag frågade vilken del av det jag just berättat han inte fattade?? Sedan sa jag att jag ska ta det hela en gång till och långsamt så att du hänger med... Han förstod denna gången och sedan ringde jag företaget som ringde upp honom och dessutom ringde tillbaka till mig... Fattar ni vad man mer eler mindre dagligen måste behöva ta i? Jag vet att det är självvalt, men jag tänker mer på hur verkligheten ser ut och vilken värld vi lever i...
Nej, ombyte och möte stundar, kommer säkert att skriva lite till i kväll, ja eller inte?
Kabyssmöss och sjömansgrodor på er...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0