Äntligen måndag...

Hallå i etern!

Så är då "djävulshelgen" över...
Det var fantastiskt trevligt, vi åt och drack gott, umgicks i mången timmar, ja med släkten från Göteborg med omnejd, samt de från Skara (nej, inte Bert!) under lördagen.
Redan på fredagskvällen droppade Lottas syskon in och visserligen skulle alla inte sova över (något som vi hade fixat det mé) och svärmor som anlände i måndags...
Nu har vi således haft någon form av gäster i en vecka och jag tror att svärmor blir kvar ytterligare ett gäng dagar? Hörde henne prata om att bege sig hemåt framåt helgen...
Hur mysigt och bra det än går att ha någon boendes hos en, lika skönt är det när familjen får rå om sig själv.
Jag såg en skylt hos några av våra vänner och den lyder som följer:
"Fish and guests stinks after three days"...

I morse drog Jakob och hela Kunskapsskolan till Gamleby (utanför Västervik) för en veckas praktiskt arbete.
De har inga möjligheter att utföra praktiska saker och måltider på skolan i träslöjd och hemkunskap, således åker de iväg två gånger per år (till Gamleby) för detta. De brukar vara ganska möra när de åter anländer till skolan i Lund på fredagarna efter hårda pass och sena kvällar...

Helgen flöt, som sagt, på i åttahundra och det fanns ingen tid att blogga. Jag var inne en snabbis i går och läste, samt kommenterade något, men som ni ser, inte så värst mycket...
Petimetern, det var Lottas sida av släkten som var bjudna! Du tillhör nog mera min sida skulle jag tro...
Jag hör av mig när det är dags för släktträff för min familj...
Hopprepsträningen lät riktigt häftig och jobbig, eller?
Sen det med att du skriver långa kommentarer eller om det nu var början till en roman, är helt okay för mig då jag tenderar att skriva en del själv också...
Jag vet att det har varit de som ansett att mina inlägg varit fööör långa och så kanske det är, men som sagt, på min blogg är upp till var och en att bestämma hur mycket eller lite man önskar skriva och det gäller för dig med Sölvi. Beträffande gymnastiken, Saga har och Lovisa håller på med truppgymnastik inom Örnarna Malmö och även om dom kanske inte är så himla bra, är det roligt att titta på dem. Ibland blir man lite nervös då det ska hoppas och göras volter och så, men för det allra mesta så går det ju bra...
Herrklubben som du nämnde och Magnus tidigare var med i, har de med barnen som vi i Gosskören? Det fungerar väldigt bra och gör att vi alltid hittar på roliga saker som tilltalar både barnen och oss, samt att det blir ganska lungt, något man uppskattar dagen efter...
Som du ser, blev det nya frågor att besvara, sen är det upp till dig hur långa eller korta svaren blir...

Själv ska jag äta lite lunch, för att sedan fortsätta röja i verkstaden, ja det är mest eleverna som röjer, dom är ju experter på att ha sönder saker... Dom är inte lika bra på att plocka upp efter sig... Känns det igen?

Ha en bra dag!

Kommentarer
Postat av: Petimetern

Nu är jag här igen....Låter som om ni har haft en mysig släkthelg. Och Gamleby har vi koll på. Har tillbringat en vecka i en stuga där tillsammans med goda vänner = goda minnen. Granntjejen ska föresten börja på Kunskapskolan här i Hbg så jag undrar, varför ska man välja den skolan? Nästa år måste vi väl också ta en funderare ang skolval (äldsta dottern börjar 6:an då). Har inte hört tala som Örnarna, men tjejernas grupper har inte varit med på så många tävlingar än (de tränar också truppgymnastik för Ling). Vi kanske ses i någon hall här framöver. Håller med om att man bilr smått nervös ibland. Mafib har inte med några barn, och det märks dagen efter.....Fast någon från Mafib får kanske själv kommentera detta och förklara upplägget(misstänkter att det nog finns en och annan smygläsare från dem också). Jag tror i alla fall att med åren så har starttiden blivit senare och hemkomsten tidigare. Idag är dessutom många av barnen ganska så stora och i lördags var det en av sönerna som höll i ett träningspass för herrarna. Jag vet dock att en fråga som diskutterades för många år sedan var om de skulle ha en träff inkl respktive. Vet inte om det var enhälligt, men det blev "Nej!".



Låter spännande med IKEA-besök. Vet inte om det är åldersbetingat med att hålla i ordning. Vi har en 11-åring (snart) som inte alls bryr sig och en 8-åring som kan städa och pyssla i timmar. Du kan väl be IKEA-damen ha fokus på förvaring om man har snedväggar, något jag tycker IKEA saknar.



Känns också som om Magnus har hafft en bra helg därhemma. Antar att laxkroppkakorna (eller vad det nu var) smakade efter all sjukhusmat.



Det var allt från Petimetern i dag.

2010-05-31 @ 18:35:51
Postat av: Petimetern

P.S. Sofia hade koll på Örnarna, så vi har kanske redan setts i någon hall ;-)

2010-06-01 @ 07:28:15
Postat av: Göran

Man vet aldrig... Om vi gått förbi varandra eller inte?

Jag tror varken designern eller jag tänkte på huruvida det är åldersbetingat att hålla ordning och städa eller ej, utan mer på att IKEA vill hitta nya vägar att få sälja prylar och då kan jag iaf. säga att hos oss är det den äldre (lovisa 11 år) som "vaknat" till och blivit medveten om både ett och annat... Att de sedan har en mor som "vaskar" stan då och då, samt hittar saker som Stringhyllor och dylikt gör inte Lovisas medvetenhet än mindre...

Lovisa har en fantastiskt fin hylla/skrivbord i värsta Stringdesign, ja det är String och allt som där medföljer, så som väldans dyra priser t.ex...

Fast kvalitet vinner i längden, där är väl IKEA inte de allra bästa alltid...

Beträffande Kunskapsskolan, så startar de sina grupper i åk 6 och i Lund är det svårare att få in sitt barn i t.ex åk 7. Deras upplägg bygger på olika steg, dvs. eleverna arbetar mycket självständigt och kan i egen takt (på gott och ont) klara sin utbildning, allt efter mål och möjlighet. Det är dock viktigt att poängtera saker som att det inte så ofta är "regelrätta" lektioner, utan sk. "workshops" och i andra fall så sitter man själv eller i grupper och arbetar med sina olika änmen, ämnen som man på sitt vecko-PH (personliga handledarsamtal)bestämmer vad man bör arbeta med osv. Som förälder har jag större möjlighet till inblick då det mesta sköts via nätet och en form av elevbok, där mål, steg och uppfyllda samt genomförda steg och kurser fylls i av lärarna.

Vi resonerade, ja efter att Jakob påvisat att han INTE skulle gå i den skolan som han "tillhörde", pga. ett gäng "klasskompisar" och deras trakasserier, att ett byte av skola så tidigt som möjligt inte var helt dumt, då ens egna stadsdel ALLTID är skyldiga att ta tillbaka de elever som tillhör stadsdelen. Det mesta har gått bra för Jakob, ja utom i höstas då Jakob och flera av grabbarna i klassen "förlängde" sommarlovet genom att inte göra så mycket under någon vecka... Något han surt fick i nacken... Nu är han på "banan" igen och trivs himla bra.

Oj oj oj, måste kila!

Vi hörs senare!

2010-06-01 @ 08:20:54
Postat av: Petimetern

Vi har träffats så att du vet det. Men jag är så försynt så du kommer kanske inte ihåg det. Om vi mötts i någon gympahall eller inte har jag dock ingen aningom. Senast vi träffades var nog på M & T:s 40 årsfest (så Gosskörens framförande av "Stackars Tina" kommer jag väl ihåg)samt jag tror bestämt vi avlöste varandra på Östangård förra sommaren. Kan det stämma? Ni drog i väg med hälften av "Karlsson-barnen" när vi kom. Kanske var det en av era döttrar som stannade kvar med Matilda?



Tack för infon om Kunskapsskolan. Bra att veta. Vi kör faktiskt också via nätet i Sofias klass (kommunal skola) och resten av skolan ska köra i gång till hösten. Programmet kallas Unikum. Samma?



Du är när som helst välkommen till vårt företag, du hade kännt dig som hemma med fransmännens sätt att arbeta. Vi har föresten ett par tjänster lediga, så det är bara att säga till vad du har lust att jobba med....glömde ju...du har ju redan ett nytt jobb. Du kanske få vara där en stund först.



Ha en trevlig tisdags kväll!



//Petimetern

2010-06-01 @ 17:47:51
Postat av: Anonym

Hej Sölvi!

Förlåt, det är klart att vi har träffats, hur tänkte jag när jag skrev den kommentaren?

Det var Lovisa som stannade kvar hos Matilda på Östangård.

Vad Kunskapsskolans program heter har jag ingen aning om, men det är häftigt.

Beträffande jobberbjudandet blir jag nyfiken på vad ni sysslar med och vad det är för tjänster ni söker för någon som känner sig hemma med sådant som "fransmannamanéer"? Antagligen borde jag veta det också, men det gör jag inte. Vem vet, det kanske passar mig bättre, då jag jobbat med många olika saker...

En trevlig tisdagskväll var det och det samma önskar jag dig.

2010-06-01 @ 20:16:11
Postat av: Anonym

Ja, som sagt vi har träffats IRL och tjejerna liksså då.



Min jobbkommentar syftade på att du skrev om sista minuten grejer och "får saker i våra händer som skulle varit gjort "igår"...". D v s så som det verkar funka på er skola funkar det tyvär ofta hos oss också, men du ska slippa en hel utläggning. Vår huvudsyssla är i alla fall att sälja koncernen ost (Mini Babybel, Cantadou, Skrattande kon/La Vache qui rit, Cheez Dippers, Boursin...). Hoppas du inte tar betalt för denna marknadsföring, du frågade själv...Ang lediga tjänster så är det bara att välja avdelning, sälj, marknad eller logistik för närvarande, men vi kan säkert fixa in dig på ekonomi också om det skulle locka.



Nu får man nog ta sig till jobbet och se vad dagen har att erbjuda!



2010-06-02 @ 08:03:37
Postat av: Göran

Jag ämnar inte ta betalt, men jag blev däremot sugen på ost...

Viss erfarenhet av sälj, marknad och logistik har jag ju förstås, men ekonomi, ja eller kanske inte...

Arbetstiderna verkar bra... Skojar bara!!

Vänder ni er då till butikskedjor så som ICA och COOP mm. då eller finns ni i annat led?

2010-06-02 @ 12:43:33
Postat av: Petimetern

Vi är försäljningsbolag/grossist. Vi köper från moderbolaget Bel samt några 3:e partsleverantörer och levererar till den Nordiska marknaden. I Sverige som du säger Ica, Coop, Axfood, Bergendahls...Så det är bara att skutta till närmsta affär. Det finns väl alltid en MiniBabybel eller en Cheez Dippers med i barnens matsäck på utflykter? Om inte så får det bli andra bullar framöver...



Fördjupad läsning finns här:

http://www.bel-nordic.com/

http://www.groupe-bel.com/bebel/en/home.html



Jobbar jag på Marknad, eller???



Ang arbetstiden. Ja, jag är inte känd för att komma klockan 8, men däremot händer det att det är jag som larmar på kvällen (d v s sätter på larmet inte håller på att föra oväsen - så att här inte uppstår något språkligt missförstånd). Varför är det finare att komma klockan 8 kan man undra?



Upptäckte precis att min klocka har stannat. Jag som var och bytte batteri idag för att den var på väg att stanna - sekundvisaren stod still en stund och sedan hoppade den fram 5 sek o s v. Så klockan fungerade bättre före batteribytet!!!



Hoppas att det inte blir samma sak med cykeln. Jag fick punka i morse på väg till jobbet så den är inlämnad för lagning samt service. Hoppas den inte rasar ihop i morgon när jag ska hämta den igen.



Godkväll!

2010-06-02 @ 22:23:32
Postat av: Petimetern

Puh, skrev just ett svar på dina frågor som jag lyckade "slarva" bort.



I kortet var det snog om så. Ja, vi säljer til Ica, Coop m fl samt även till motsvarande kedjor i Danmark, Norge och Finland. Så du kan nog skutta till vilken affär du vill och hitta vår ost. Glöm inte att prova vår Post Salut. Stooor skillnad mot svensk Port Salut som ju inte smakar någon ting. Läs mer på:



http://www.groupe-bel.com/bebel/en/home.html

http://www.bel-nordic.com/



Ang mina arbetstider så är jag nog inte känd för att komma klockan 8, men å andra sidan händer det att det är jag som larmar och låser (obs! larmar betyder inte i detta fall "för oväsen"). En kort undran, varför anses det ofta att det är bättre/finare att komma kl 8.00 än att jobba efter 17.00?



Dessutom upptäckte jag precis att min klocka har stannat. Och det värsta av allt är att jag har bytt batteri idag för att den höll på att stanna - sekundvisaren stod still och sedan flyttade den sig 5 sek o s v. Så klockan fungerade bätte före batteribytet!



Hoppas det inte blir samma sak med min cykel. I morse fick jag punktering på väg till jobbet, så jag lämnade in den för lagning samt service. Får hoppas att den inte rasar ihop efter jag hämtat den imorgon....



God natt!

2010-06-02 @ 22:39:03
Postat av: Petimetern

Oj, nu kom det visst två gånger!!! Tjat i kvadrat kallas det nog.



Dags att natta sig kanske. Ska ju ta bussen i morgon.

2010-06-02 @ 22:40:51
Postat av: Göran

Hej hej!

Det är, enligt mig, inte finare eller bättre at börja tidigare, vi är ju alla olika och värdesätter olika saker i livet, eller hur?

Själv hade jag mycket väl kunnat tänka mig att börja jobba lite senare, no problem!

Usch för trasiga saker! klockor, bilar och alla andra prylar som på något sätt drivs med batterier eller dylikt ska helst bara fungera likt någon evighetsmaskin, helst...

Nu é jag trött, god natt!

Förresten, klart att barnen har godsaker med sig på sina utflykter...

2010-06-02 @ 23:47:41
URL: Rhttp://

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0