Studenttider och sommartider...

Hej hej!

Ja, så har du Fabian tagit studenten och ska under VM i fotboll ha hand om, ja eller hjälpa till med tknikaliteterna kring sändningarna från Sydafrika... Nu är det så att ni alla kan ta det lugnt, ingen "snoris" får ta hand om sändningarna för hela det svenska folket, nej, men för de som tänk bege sig till Folketspark i Malmö kan...
Nej, fabian är en skötsam ung man och kommer kara av detta uppdrag på allra bästa sätt.
Tänk att de i Folkets park kommer visa en väldans massa matcher, ja om inte alla och det på en storbildskärm, häftigt!
Ja, nu börjar snart VM och i Folkets park kommer festen vara lika länge som VM ärl ångt kan jag tänka, hur långt det nu är?
Magnus prtatade faktiskt om det i går och jag tror att han ser fram emot att ha något att göra på kvällarna, ja dvs. de kvällar han inte får några besök... Hmmm, jag kanske skulle boka in ett besök då det är någon intressant match i faggorna?

I dag har det gått i åttahundra och jag har pratat betyg och omdömen med de elever som INTE sparkas ut på tisdag. Jag brukar låta eleverna få skriva ned betyg/omdöme och en motivering till varför han anser sig vara förtjänt av, eller inte förtjänt av ett visst betyg eller omdöme. För det mesta behöver man inte diskutera särskillt länge, utan har ungefär samma saker skrivna, rätt häftigt alltså.
I dag hade jag tre av tolv som till en början hade andra åsikter än mig om huruvida de förtjänade det ena eller det andra och en av dessa hade faktiskt satt ett lägre betyg än mig och det händer inte så ofta...
Det är som så, att så länge en kurs inte är avslutad, kan eleverna alltid förändra ett omdöme, ja dvs. OM läraren skrivit in ett omdöme i betygskatalogen och inte ett IG. Står där ett iG i kolumnen så är det kört, ja så till vida att eleven då måste söka särskilld prövning om att få skriva ett prov i t.ex Svenska och då kostar det eleven 500 spänn! Men om jag "bara" sätter ett omdöme så finns möjligheten till att skriva omprov eller på annat sätt påvisa att han är värd ett G eller mer. Konstig, ja kanske, men sådana är reglerna och det är därför jag diskuterer fram en lösning för de elever som annars riskerar ett IG.
Åter till mina elever och skiljaktigheterna...
Den förste av dessa kom in och satte sig, lämnade fram lappen och började ursäkta sig om en det ena och en det andra och absolut inget var hans fel... Grabben har ungefär 50% frånvaro från Svenskan!!? han menade att han jobbat på riktigt bra när han väl varit på lektionerna. jag svarade med att ställa frågan huruvida han uppnått målen för ett godkänt betyg och bad honom att fokusera på det som jag "mäter", dvs. kunskapsintaget?
Här kunde han inte annat än att hålla med mig i fråga om vissa luckor i inlärningen och sen var det klart, ja dvs. med betygsdelen av samtalet...
Den andre (av dessa tre) hävdade att han satt ett VG och hade mycket bra och fyndiga argument varför, ja det var han som tyckte det och inte jag! Om vi säger som så, han fick omdömet OTP, dvs. OTillräckliga Prestationer.
Även han hade missat en hel del och hade inte riktigt brukat allvar i en relativt stor utsträckning. Här kommer avsaknaden av en Assistent in, men jag kan ändå inte sätta ett betyg på en elev som inte uppnått kriterierna för ett Godkänt betyg och det oavsett... Genom åren har jag blivit erbjuden, jag betonar ordet ERBJUDEN, en massa pengar för att sätta betyg som eleven INTE klarat av att läsa sig till på egen hand... Självklart skulle jag aldrig ta emot pengar/mutor av någon i ett läge som detta, utan betonar då extra mycket om att eleven själv kan OM han vill och ger sig den på att klara det och de allra flesta har faktiskt den kapaciteten.
Den tredje "stackar´n" har inte världens bästa självförtroende och trodde sig inte ha uppnått de krav som ställs för ett G, men se där hade han fel och så glad han blev när jag berättade det för honom, ja att han hade fel och jag (som alltid) rätt...

Jakob hade haft det relativt bra, han hade förstås inte fått spela handboll på onsdagen, då hans mentor klippt av gipset samma morgon och det var lite smolk i bägaren för det, men anars hade de haft det bra. Anna (mentorn) berättade att Jakob varit den siste av alla elever de "jagat" in i går kväll... Han sa själv till mig att man måste under dessa veckor, någon gång försöka klara sig över till någon annans boende... Han ör kanske inte så bra på att vara osynlig...
Nä, nu é gubben trött, fast Lotta är fortfarande inte hemkommen och jag vet at hon uppskattar att jag är vaken när hon kommer hem, så det blir att bita i det sura...
Jag ska nog banne mig ta ett glas vin ur lådan, ja eller inte?

Du Sölvi, mina bloggbesökare skräms inte så lätt, lika lite som att de skriver mer än alra nödvändigaste...
Bror P har haft en och annan ljus stund, men nu verkar det som att "dödsryckningarna" mer eller mindre upphört?
Glömde berätta att jag festat med innefolket idag, två av medlemmarna ur Wilmer X, ja Fabians plastpappa är en av dem... Fabians riktiga pappa är Jan Sigurd (pianist och sång, kan honom inte så bra?) och sedan var det en del andra kändisar, en operasångare som jag inte vet namnet på och någon tidigare medlem från Thorssons... Hur cool é inte jag? faktum är att jag var rätt så impad den första gången jag träffade Thomas (plastpappa och basist i Wilmer-X), men fan han var och är ju en helt vanlig person ju... En jäkligt trevlig sådan dessutom...

Nääe, nu får hon komma!
God natt och sov så gott!

Kommentarer
Postat av: Rillemannen

Vad du skriver mycket, du måste tänka på mig lite oxå. Nä kanske bäst å ringa dig i stället å få det muntligt.



Det där du skrev om att eleverna får en chans att motivera sitt betyg låter ju bra. E det någonting varje lärare gör eller har du kommit på det själv? Tänk om man hade den dialogen med sin lärare.

Det måste ju vara bra för grabbarna som annars har så svårt att komma på lektionerna att skriva orsaken varför de inte har varit i skolan osv. Kan man inte göra en sån grej efter en termin?



Du får ej glömma bort att du även känner en viiiida känd Discjockey :)



Pusspåré



/dyxlesksi mannen

2010-06-05 @ 09:41:47
Postat av: Göran

Visst känner jag en känd DJ och på tal om det, hur långt fram i tiden kan man boka in dig?

om jag bokar långt innan spelningen, får jag en bra rabatt då? Bra, då kan jag tänka mig att boka in dig till en studentfest, den allra häftigaste och bästa som någonsin skådats här på Rivieran... Bokningen är till 3-6 juni år 2015...

Inse att Jakob (förhoppningsvis?) tar studenten om 5 ÅR!!? Shi.. man börjar nog bli medelålders...

Beträffande grabbarna, är det egna funderingar och upplägg som gäller, man får med sig eleverna på ett helt annat sätt, synliggör deras prestation, ja eller icke-prestation...

2010-06-05 @ 11:31:25
URL: Rhttp://

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0